Archiwum
Dlaczego tak łatwo zapamiętujemy dzięki mnemotechnikom?
Procesy zapamiętywania i przetwarzania pozyskanych informacji zachodzą w mózgu, który zbudowany jest z dwóch części. Lewa półkula mózgu to strefa analityczna i krytyczna. W jej granicach odbywa się myślenie logiczne, liczenie, czynności racjonalne i techniczne. Prawa półkula odpowiedzialna jest za funkcje artystyczne naszego mózgu. Wykorzystywana jest podczas wszelkich czynności kreatywnych, wizualnych, muzycznych, symbolicznych. Stymulacja obu półkul mózgowych zwiększa wydajność mózgu, a co za tym idzie, także wydajność procesów zapamiętywania i uczenia się. Dlatego tak efektywne są mnemotechniki. Angażują funkcje kreatywne, wizualne, dźwiękowe naszej prawej półkuli z logicznymi i analitycznymi półkuli prawej.
W poprzednim artykule (Mnemotechniki, czyli pamięć bez granic) mówiliśmy już o technice znanej jako Pałac Pamięci. Kolej na skojarzeniowe sposoby zapamiętywania oraz ich królową: Łańcuchową Metodę Skojarzeń.
Technika pierwszych liter - to przykład łatwiejszych, a przez to bardziej rozpowszechnionych metody zapamiętywania. Zwykle wykorzystuje się pierwsze litery znaczących wyrazów.
Kierunki świata: N,E,S,W – zapamiętanie czterech, pozornie przypadkowych, liter może stanowić problem dla dziecka. Jednak wystarczy ułożyć do nich zdanie, jak np. Na Ekranie Siedzi Wrona i nagle sprawa się upraszcza. Podobną zasadę można wykorzystać przy nauce kolorów tęczy zastępując każdą barwę wyrazem rozpoczynającym się na tą samą literę: Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Grobowiec Faraona. Starsze dzieci mogą w łatwy sposób zapamiętać kolejność przypadków w języku polskim (Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim) lub ciał niebieskich w układzie słonecznym (Mama Wczoraj Zapytała Mnie Jak Ułożone Są Nasze planety), a także cyfr rzymskich (Lecą Cegły Dom Murują).
Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Grobowiec Faraona | Mama Wczoraj Zapytała Mnie Jak Ułożone Są Nasze planety |
Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim | Lecą Cegły Dom Murują |
Rymowanki, czyli metoda tworzenie krótkich, chwytliwych wierszyków. Wszyscy pamiętamy praktyczną rymowankę z lekcji chemii: Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody! Tworzenie rymowanych historyjek może być ciekawą zabawą dla dzieci w każdym wieku.
A oto przykłady rymowanek przydatnych na lekcji języka polskiego i biologii:
Przecinek znika, gdy w zdaniu tkwi: lub, oraz, albo, ani, ni, i - maleńkiego także się boi, więc obok niego nigdy nie stoi. | |
Łódka płynie, księżyc świeci, Trójgraniasty groszek leci.Na trapezie, trapeziku, wisi główka na haczyku. |
- Najlepiej, jeśli w skojarzeniach występujesz Ty. Obrazy wzbudzają wówczas w Tobie silniejsze emocje.
- Warto wczuć się w wymyśloną sytuację wykorzystując przy tym wszystkie zmysły.
- Obrazy muszą być dynamiczne, umysł lubi zmiany i nagły zwrot akcji.
- Wyobrażenia powinny być absurdalne, takie łatwiej zapamiętuje nasz mózg.
- Wprowadźmy element humoru, to z pewnością ułatwi zapamiętywanie.
- Utrwalaniu obrazów w pamięci sprzyja wyolbrzymienie, minimalizacja lub ogromna liczba sztuk.
- Trenując, stopniujmy poziom trudności.
Źródła:
Buzan Tony, Pamięć na zawołanie, wyd. Aha, Łódź 2014
13 maja 2020 | Powrót do spisu wiadomości