Napisz do nas

Aktualności

Dlaczego tak łatwo zapamiętujemy dzięki mnemotechnikom?

Procesy zapamiętywania i przetwarzania pozyskanych informacji zachodzą w mózgu, który zbudowany jest z dwóch części. Lewa półkula mózgu to strefa analitycznakrytyczna. W jej granicach odbywa się myślenie logiczne, liczenie, czynności racjonalne i techniczne. Prawa półkula odpowiedzialna jest za funkcje artystyczne naszego mózgu. Wykorzystywana jest podczas wszelkich czynności kreatywnych, wizualnych, muzycznych, symbolicznych. Stymulacja obu półkul mózgowych zwiększa wydajność mózgu, a co za tym idzie, także wydajność procesów zapamiętywania i uczenia się. Dlatego tak efektywne są mnemotechniki. Angażują funkcje kreatywne, wizualne, dźwiękowe naszej prawej półkuli z logicznymi i analitycznymi półkuli prawej.

W poprzednim artykule (Mnemotechniki, czyli pamięć bez granic) mówiliśmy już o technice znanej jako Pałac Pamięci. Kolej na skojarzeniowe sposoby zapamiętywania oraz ich królową: Łańcuchową Metodę Skojarzeń.

Technika pierwszych liter - to przykład łatwiejszych, a przez to bardziej rozpowszechnionych metody zapamiętywania. Zwykle wykorzystuje się pierwsze litery znaczących wyrazów.

Kierunki świata: N,E,S,W – zapamiętanie czterech, pozornie przypadkowych, liter może stanowić problem dla dziecka. Jednak wystarczy ułożyć do nich zdanie, jak np. Na Ekranie Siedzi Wrona i nagle sprawa się upraszcza. Podobną zasadę można wykorzystać przy nauce kolorów tęczy zastępując każdą barwę wyrazem rozpoczynającym się na tą samą literę: Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Grobowiec Faraona. Starsze dzieci mogą w łatwy sposób zapamiętać kolejność przypadków w języku polskim (Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim) lub ciał niebieskich w układzie słonecznym (Mama Wczoraj Zapytała Mnie Jak Ułożone Są Nasze planety), a także cyfr rzymskich (Lecą Cegły Dom Murują).

Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Grobowiec Faraona

Mama Wczoraj Zapytała Mnie Jak Ułożone Są Nasze planety

Mama Dała Córce Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim

Lecą Cegły Dom Murują

Rymowanki, czyli metoda tworzenie krótkich, chwytliwych wierszyków. Wszyscy pamiętamy praktyczną rymowankę z lekcji chemii: Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody! Tworzenie rymowanych historyjek może być ciekawą zabawą dla dzieci w każdym wieku.

A oto przykłady rymowanek przydatnych na lekcji języka polskiego i biologii:

Przecinek znika, gdy w zdaniu tkwi:

lub, oraz, albo, ani, ni,

i - maleńkiego także się boi,

więc obok niego nigdy nie stoi.

Łódka płynie, księżyc świeci,

Trójgraniasty groszek leci.

Na trapezie, trapeziku,

wisi główka na haczyku.
Łańcuchowa Metoda Skojarzeń – to metoda, która sprawdza się gdy kolejność faktów jest istotna. Załóżmy na przykład, że mamy zapamiętać słowa: król, kot, kruk, muchomor, ołówek, krowa, książka, żarówka, klucz. Zaczynamy od dodania do łańcucha jeszcze jednego członu, na samym początku. Ten człon to: JA. Ludzki mózg najlepiej zapamiętuje informacje związane z samym sobą. Dlatego wyobrażamy sobie siebie. Przechodzimy do pierwszego z właściwych wyrazów do zapamiętania, w tym przypadku „król”. Łączymy siebie z królem, na przykład układając zdanie „jestem królem” i wyobrażając sobie siebie jako króla. Potem łączymy „króla” z „kotem”, np.: „król lubi koty”. Przechodzimy do następnego członu z „krukiem” – wyobrażamy sobie, jak „kot poluje na kruka”. Mamy już zapamiętane trzy elementy łańcucha, z następnymi postępujemy analogicznie. Jeśli chcemy w odpowiedniej kolejności pierwiastki chemiczne, jako odpowiednik helu możemy wyobrazić sobie balon, a zamiast tlenu liść itp.
Zasady tworzenia zapamiętywanego obrazu lub historyjki

Źródła:

Buzan Tony, Pamięć na zawołanie, wyd. Aha, Łódź 2014

www.mnemotechniki.com

www.zorganizowni.com

13 maja 2020 | Powrót do spisu wiadomości